נילי הררי: “כיצד מטפלים בדיכאון בפסיכותרפיה?”

החיים אינם פשוטים, אך יש כאלה עבורם החיים מורכבים מעט יותר. רבים מאיתנו סובלים מדיכאון או פתולוגיה נפשית מסוג אחר, ולא תמיד ניתן לדעת מה קורה בתוך נפשו של אדם. דיכאון היא אחת התופעות הנפשיות הכי שכיחות, ומאפיינת מאד את השינויים שעברו על המין האנושי במדינות המפותחות, מאז הפסיק לעסוק במה לאכול וכיצד להתגונן מפני סכנות, והחל לחשוב על קריירה, הגשמה עצמית ותהיות קיומיות.

לפי הפסיכותרפיסטית נילי הררי, דיכאון היא בעצם מחלה שלה ביטויים רגשיים וגופניים. דיכאון יכול לבוא לידי ביטוי בכל מיני דרכים  ושונות ובהן עצבות פנימית, אי־שקט, תסכול, חוסר הנאה מהחיים, ירידה בחשק המיני, הפרעות שינה ושינויים בתיאבון (תיאבון מוגבר או חוסר תיאבון). כלומר דיכאון נמצא אמנם “בנפש” אך יש לו ביטויים פיזיולוגיים לכל דבר, המתבטאים ברמות שונות של מוליכים עצביים בגוף (ועל כך עובדות התרופות המיועדות לטיפול בדיכאון, כאשר לרוב הן נבדלות ביניהן במוליך העצבי בו הן מיועדות לטפל).

כיצד להתמודד עם דיכאון?

לפי הפסיכותרפיסטית נילי הררי יש להפריד בין דיכאון תגובתי עקב אובדן או פרידה או שינוי במצבי חיים כמו אבטלה או יציאת ילדים מהבית  לבין דיכאון דיסתמי. דיכאון תגובתי או דיכאון קליני, הוא אירוע הנחשב קצר מועד (גם אם מספר שבועות), ולרוב נובע עקב אירוע חיצוני. הטיפול בדיכאון שכזה כרוך בשינוי התפיסה כלפי האירוע החיצוני. לכאורה מדובר בטיפול קל יותר או פחות מורכב, היות והטיפול בו ממוקד, אולם כמובן שישנם משתנים רבים כמו אופיו של המטופל והאירוע החיצוני. 

דיכאון דיסתמי לעומת זאת, מצריך לרוב שיתוף פעולה פרמקולוגי, וזהו טיפול ארוך טווח יותר מאחר ומדובר במבנה נפשי שכדי לעדנו יש צורך בתמיכה מסיבית. מי שנוטה לדיסתמיה, כנראה מוטה לכך מבחינה אישיותיות, והטיפול בכך לא יכול “לתקן” את הדיכאון, אלא לסייע עם ההתמודדות עמו. 

מתי יודעים שצריך ללכת לטיפול?

לפי הפסיכותרפיסטית נילי הררי, כאשר אנו מבחינים שכל ניסיונותינו בתחום מסוים (עבודה, זוגיות,יחסים חברתיים) לא צלחו, ומגיעה ההכרה שזו כנראה אחריותנו ולא אשמת האחרים או הסביבה או המזל. כאשר אדם סובל מדיכאון, לעתים הוא מוצא “סיבות טובות” לדיכאון שלו, וקשה לו לראות כי מדובר באחריות מצידו, ולכן הליכה לטיפול בדיכאון מצריכה התבוננות נפשית כנה. לפי נילי הררי, כאשר מגיעים להבנה של אחריות אישית, אז הגיע הזמן להיעזר בטיפול כדי לשנות תבניות שלא עובדות.

           

לקריאה נוספת